Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Woho! Så kändes det när vi la vantarna på Volvos skogiga variant av herrgårdsvagn. Ny, fräsch, rapp men ändå en hel del igenkänning jämfört med redaktionens gamla XC70 från 2004.

Vid köp av ny bil kan du självklart gå all in och skaffa en 100% dedikerad jaktbil med flak, robust inredning och en motor som förbrukar halva Kuwaits bränsleproduktion om året men behöver du använda bilen till annat än jakt är detta ett betydligt smartare val. Visst, du måste kompromissa en del med utrymme, markfrigång och framkomlighet i terräng men kanske inte så mycket som du tror.

Älgko i Volvo

Älgko i Volvo

Erfarenhet från de tidigare varianterna visar oss att den skogifierade och höjda Volvokombin är en bil som klarar det mesta. Bla har vi vid flera tillfällen fraktat både älgkalv och vuxen älg i bilen. I det senare fallet fick vi dock fälla baksätet. Utrymmet med sätena fällda räcker också till för att få plats med en rejäl madrass om du skulle behöva övernatta i bilen eller bara behöver ta en tupplur mellan passen. I denna helt nya variant har man dock fokuserat mer på design. Den sluttande bakrutan är visserligen snygg och modellen är oerhört tilltalande rent estetiskt. Detsamma gäller designvalet att ha hög bröstning på sidorutorna. Något många tillverkare tillämpar sig av nuförtiden för att skapa ett intryck av att bilen är lägre och därmed upplevs sportigare. Snygg javisst, men barn får svårare att se ut och kupén upplevs mörkare. Att inredningen är svart som natten hjälper inte direkt.

Nåväl, det är ingen tvekan om att både förare och passagerare har gott om plats och reser bekvämt i denna kärra. Just det exemplaret vi fick möjlighet att låna var dessutom nedlusad med allehanda lull-lull. Första intrycket var att massage, rattvärme, körhjälp, automatiskt heljus, röststyrning, 360-graders kamera osv visserligen var ett lyxigt tillägg men faktum är att många av dessa finesser underlättar för oss jägare. Den varma ratten är nåt som nästan är svårt att klara sig utan efter ett långt och kallt vakpass, i alla fall när du är van vid det. Massagen kanske inte direkt är nödvändig men vid långa resor och efter att suttit stilla i flera timmar i ett torn får den igång blodcirkulationen. Det mest “nödvändiga” är kanske ändå det automatiska helljuset som verkligen är till hjälp när vi får möten på slingriga och mörka skogsvägar. Även 360-kameran är till hjälp vid trixigare manövrar i terrängen.

Men det som ändå gör den till en så kompetent bil för jakt är framkomligheten. 21 cm är i toppen av klassen och klår lätt det flesta stadsjeepar. Dels är själva karossen höjd en aning men framförallt är det däcken som hjälper till. Trots det går den som ett spjut på asfalt! Och med den anpassningsbara luftfjädringen på bakaxeln susar du även över ojämnheter utan problem. Faktum är att det blir svårt att hålla sig inom hastighetsgränsen då det är bra tryck i den stora diselmotorn och styrningen svarar snabbt på manövrarna.

Fyrhjulsdrift är standard och förutom att bidra till nödvändig framkomlighet i skog och mark bidrar den till trygghetskänslan på vägarna. Säkerhet och trygghet är ju nåt Volvo är världsmästare på. Man tar sig alltså till jaktmarken och fraktar familjen på tryggt och säkert sätt. Det har Volvo sett till i decennier. Skillnaden är att numera gör du det även med klass och stil.

Pinewood Kids Collection

Pinewood Kids Collection

Barnens bokhylla: Förlaget Calazo

Barnens bokhylla: Förlaget Calazo